گونهشناسی تفسیر قرآن کریم بر پایه ادعیه مأثوره
نویسندگان
چکیده مقاله:
تفسیر قرآن کریم پس از آنکه دورههای نخستین خود را پشت سر گذاشت و حدیث (بهعنوان تنها منبع شناخت) در تفسیر قرآن نقش ایفا نکرد، صبغه اجتهادی به خود گرفت و نیازمند منابع بیشتر برای فهمی دقیقتر شد. بهویژه اینکه آن منبع، جنبه شرعی داشته و دارای سنخیت کاملی با خود قرآن از جهت انتساب به معصوم باشد. در جستجوی این مهم با منبع یا اصلی دیگر برای تفسیر قرآن یعنی ادعیه رسیده از معصومان مواجه میگردیم؛ چه حجیت این ادعیه بهمثابه خبر صحیح برای تفسیر قرآن است. ادعیه دارای ظرفیت گستردهای برای تفسیر است؛ لذا میتوان به آن بهعنوان یکی از منابع تفسیری نگریست؛ چه، این معارف دینی علاوه بر فلسفۀ اصلی خود، یعنی عرض نیاز انسان در پیشگاه خالق متعالی و درخواست بخشش، دربردارندۀ وجوه مشترکی از معارف الهی با قرآن است. البته در ادعیه بهطور صریح به تفسیر آیات قرآن پرداخته نشده اما مضامین برخی از این دعاها بدون تردید، تفسیر آیاتی از قرآن محسوب میشود. تفسیر قرآن براساس ادعیه شامل گونههای مختلفی از این قرار است: تبیین اجمال مفردات، رفع ابهام آیات، تفصیل امور کلی، بیان مصداق مفاهیم، تعلیل مضامین آیات، کشف وجوه اعرابی و پاسخ به پرسشهایی که ممکن است دربارۀ یک آیه مطرح شود. همچنین در این گفتار، به رجحان تفسیر مطرحشده در دعا بر سایر آرای تفسیری توجه داده شده و به ادعیه و تفسیر بیانشده در آن، بهعنوان یکی از مرجحات در تعارض آرای تفسیری نگریسته شده است.
منابع مشابه
واکاوی دلالت معنایی واژههای قرآن و تجلی آن در ادعیه مأثوره
به نظر بسیاری از بزرگان علم و ادب، اسلوب بیان و سبک نظم قرآن، جملهبندیها و عبارات آن در قالبی نو و اسلوبی تازه، برجستهترین جنبه اعجاز قرآن است. به علاوه، ویژگی کلمات انتخاب شده به گونهای است که جابهجایی کلمات یا تبدیل آنها هرگز امکانپذیر نیست. همچنین با عنایت به وجود ترادف معنایی(غیر تام) بین آنها مشخص میشود نهتنها هر واژه، متناسب با دلالت معنایی خاص خود بلکه با ترکیب معنایی هر واژه بع...
متن کاملواکاوی دلالت معنایی واژههای قرآن و تجلی آن در ادعیه مأثوره
به نظر بسیاری از بزرگان علم و ادب، اسلوب بیان و سبک نظم قرآن، جملهبندیها و عبارات آن در قالبی نو و اسلوبی تازه، برجستهترین جنبه اعجاز قرآن است. به علاوه، ویژگی کلمات انتخاب شده به گونهای است که جابهجایی کلمات یا تبدیل آنها هرگز امکانپذیر نیست. همچنین با عنایت به وجود ترادف معنایی(غیر تام) بین آنها مشخص میشود نهتنها هر واژه، متناسب با دلالت معنایی خاص خود بلکه با ترکیب معنایی هر واژه بع...
متن کاملتفسیر علمی قرآن کریم
آیا قرآن مشتمل برهمهی علوم و وظیفهی مفسّر استخراج آنها ازقرآن است؟ در پاسخ به این پرسش سه دیدگاه مطرح شده است. برخی قرآن را حاوی همهی علوم اعمِّ از تجربی، عقلی، اخلاقی و ... دانستهاند. از این منظر باید کوشید و این علوم را از قرآن استخراج نمود. براین اساس، برخی کوشیده اند دستاوردهای علوم گوناگون را با مضامین آیات قرآنی تطبیق دهند. دستهای دیگر بر این باورند که قرآن کتاب هدایت، تربیت و به ک...
متن کاملبررسی ساختاری و محتوایی ادعیه در قرآن کریم
چکیده واژه دعا در ادبیات دینی در عین سادگی معنا، یکی از عمیقترین مفاهیم عرفانی است. از بررسی آیات و روایات به دست میآید که اصولاً امر خداوند متعال و معصومین علیهم السلام درباره دعا بهترین دلیل اهمیت این موضوع است؛ پیشوایان معصوم به این مهم اشتغال داشتهاند وهمواره به آن توصیه وسفارش کردهاند. در تفاوت ساختاری و محتوایی ادعیه قرآن میبینیم آغاز و نوع درخواست متفاوت است. همچنان که در بررسی محتوا...
متن کاملاخلاق تفسیر قرآن کریم
از جمله مباحث مرتبط باپدیده فهم متن و بیان و تفسیر، اخلاق مربوط به آن است. در اخلاق فهم و تفسیر متنپرسشهایی چند مطرح است. برخی از این پرسشها عبارت است از: آیا انسان در قبالمتنی که به دنبال فهم آن است مسئولیتی دارد ؟ آیا برای فهم و تفسیر متن، معیارهاییوجود دارد که ما را ازگام گذاردن در بیراهه مبرا دارد؟ و آیا هرکس برای فهم متنآزاد است و آنچه برداشت میکند را میتواند به متن مورد نظر و صاحب آن ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 1
صفحات 129- 146
تاریخ انتشار 2018-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023